Rabu, 14 November 2012

Tips-tips Menjawab Bahagian C Bahagian Penulisan

FORMAT PENULISAN BAHAGIAN C


1.JENIS INSTRUMENT   -  Ujian Subjektif
2.JENIS ITEM                -  Subjektif / Respon Terhad
3.BILANGAN SOALAN   -  1 soalan wajib dijawab
4.JUMLAH MARKAH   -  20 markah
5.TEMPOH                       -  20 minit
6.KONSTRUK YANG DITAKSIR   -  Kefahaman dan kemahiran mengulas (Berdasarkan petikan yang diberikan)


TEKNIK MENJAWAB SOALAN PENULISAN BAHAGIAN C
1. Baca dan akur dengan araha soalan.
2. Membaca dan memahami petikan secara luncuran atau imbasan.
3. Gariskan ayat-ayat yang mengandungi nilai murni. 
4. Catatkan nilai-nilai murni yang berkaitan dengan ayat yang telah digariskan.
5. Menulis ulasan dengan menyatakan 4 nilai murni berserta huraiannya. 
6. Ulasan ditulis dalam satu perenggan.
7. Panjang jawapan tidak kurang daripada 40 patah perkataan. Jangan terlalu panjang dan sebaik-baiknya 40-60 patah perkataan sahaja. 
8. Huraian bagi setiap nilai murni hendaklah diolah berdasarkan teks dan bukan disalin semula.
9. Elakkan menulis "tidak" dan "jangan" untuk nilai murni. Contohnya:
- ...jangan boros berbelanja sepatutnya berjimat-cermat
10. Nilai negatif dalam petikan teks hendaklah ditukar kepada nilai positif/nilai murni.

CONTOH SOALAN
1. Tulis beberapa nilai yang boleh kamu dapati daripada petikan di bawah. 
Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan .
         Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

2. Tulis beberapa pengajaran yang boleh kamu dapati daripada petikan di bawah. Panjang jawpaan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patan perkataan. 
   Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.




CONTOH NILAI MURNI

CARA MENULIS 

GUNAKAN FORMULA LIMA LAJUR KETIKA MENGULAS



Latihan Kendiri
Tulis beberapa pengajaran yang boleh kamu dapati daripada petikan di bawah. Panjang jawpaan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patan perkataan. 
   Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Shahrul merupakan murid tahun enam. Dia anak orang kaya Kampung Cermai. Shahrul sangat rajin dalam pelajarannyaOleh sebab itu, prestasi pelajarannya sentiasa meningkat. Walaupun dia merupakan murid yang pandai, namun murid-murid lain tidak suka berkawan dengannya. Hal ini demikian kerana Shahrul bersikap sombong dengan kekayaan yang dimiliki oleh ibu bapanya. Bukan itu sahaja, malah dia sering menghina orang lain. Pada suatu petang Rabu, Shahrul  datang ke sekolah dengan menunggang basikal baru untuk menjalani aktiviti kokurikulum. Dia menunggang basikal dengan perasaan megah. Tiba-tiba dia terlanggar seketul batu lalu basikalnya terbalik. Shahrul tercampak ke dalam parit. Akibat daripada kemalangan itu kakinya patah. Murid-murid lain segera membantu mengangkat Shahrul dan memaklumkan kejadian itu kepada Cikgu Bakar. Cikgu Bakar segera membawanya ke hospital.Sebelum ke hospital, dia sempat mengucapkan terima kasih kepada kawan-kawan yang telah membantunya








~ Selamat Mencuba! ~














Tiada ulasan:

Catat Ulasan