Rabu, 14 November 2012

Tips-tips Menjawab Bahagian B Bahagian Penulisan

FORMAT PENULISAN BAHAGIAN B


1.JENIS INSTRUMENT   -  Ujian Subjektif
2.JENIS ITEM                -  Subjektif / Respon Terbuka
3.BILANGAN SOALAN   -  3 soalan- pilih 1 sahaja
4.JUMLAH MARKAH   -  30 markah
5.TEMPOH                       -  40 minit
6.KONSTRUK YANG DITAKSIR   -  Kemahiran menulis karangan berformat khusus/
                                              berformat  biasa.  


TEKNIK MENJAWAB SOALAN PENULISAN BAHAGIAN B

1. Baca dan fahami tajuk-tajuk yang diberi. 
2. Pilih tajuk karangan yang dikuasai sepenuhnya agar dapat menghuraikan sesuatu tajuk dengan tepat dan padat. 
3. Gariskan kata kunci / kehendak soalan yang dipilih. 
4. Tentukan format umum atau khusus.
5. Catatkan idea-idea penting yang bersesuaian dengan kehendak soalan. 
6. Sediakan rangka karangan agar ideanya tidak berulang. 
7. Mula mengarang mengikut format yang betul. 
8. Menyemak semula karangan. 


CONTOH SOALAN BAHASA MELAYU KERTAS 2
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
1. Pada cuti persekolahan yang lalu, kamu telah mengikuti perkhemahan pengakap 
     di sekolah kamu. Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu untuk menceritakan
     pengalaman itu. 
          atau
2. Tulis sebuah karangan yang bertajuk "Berkelah".
          atau
3. Mulakan cerita kamu dengan perenggan di bawah ini. 
     Badanku semakin lemah. Aku sudah tidak berdaya lagi. Kepalaku berpinar-
     pinar. Tiba-tiba...



KARANGAN BERFORMAT KHUSUS

Berita
Catatan
Laporan
Ucapan
Ceramah
Syarahan
Perbahasan
Dialog / Temu Ramah
Surat Kiriman Rasmi
Surat Tak Rasmi


KARANGAN BERFORMAT UMUM
Fakta
Cerita
Situasi
Biografi
Gambaran
Rangsangan
Peribahasa
Autobiografi
Perbincangan
Penerangan


CIRI-CIRI PENULISAN YANG BAIK 
1.    Berperenggan.  (6 perenggan)
2.    Selang setiap perenggan.
3.    Menepati format.
4.    Kepelbagaian penanda wacana.
5.    Kepelbagaian imbuhan.
6.    Tanda baca yang betul dan sesuai.
7.    Ejaan yang betul.
8.    Tulisan yang kemas dan jelas.
9.    Kosa kata yang sesuai dan menarik.
10.  Ayat gramatis.

PERKARA PENTING KETIKA MENGARANG
1. Idea/isi - Berapa?
2. Menepati tugasan - Sesuai/tidak?
3. Panjang karangan - Jangan kurang daripada 60 patah perkatan.
4. Mematuhi format.
5. Perenggan - Perlu ada dan berapa?
6. Laras bahasa yang bersesuaian.


BAGAIMANA HENDAK MENCARI ISI?
1. APA- Perkara atay peristiwa yang berlaku
2. BILA - Masa dan tempoh masa peristiwa
3. SIAPA - Siapa terlibat/nama/jumlah
4. DI MANA - Tempat peristiwa berlaku
5. MENGAPA - Sebab berlaku
6. BAGAIMANA - Perjalanan aktiviti/urutan cerita



FORMAT/RUMUS PENGEMBANG ISI

A) Ayat Topik - Tajuk / Idea utama
B) Ayat Huraian - Apa, Siapa, Bila, Di mana, Mengapa, dan Bagaimana
c) Ayat Contoh(sekiranya perlu) - Contoh yang berkaitan dengan idea dan isi

CONTOH:
Sekolah kamu telah mengadakan Hari Anugerah Kecemerlangan. Guru kelas kamu telah meminta kamu menulis laporan tentang majlis tersebut. 
Tulis laporan kamu selengkapnya. 

1. Kenal pasti kunci soalan
     - Apa kehendak soalan - berformat atau tidak
     - Apa yang perlu ditulis
2. Kenal pasti idea / isi
     - Ayat utama - Hari Anugerah Kecemerlangan
     - Ayat huraian - Hari Anugerah Kecemerlangan Pelajar SJK(C) Chih Mong.
                          - Bila? 9 November 2012 / 8.00 pagi - 10.00 pagi
3. Siapa - 55 orang murid-murid Tahun 1-6 yang terlibat
    Di mana - Dewan sekolah
    Mengapa - Meraikan murid-murid yang berjaya dalam pelajaran/aktiviti ko-kurikulum
    Bagaimana - Atur cara majlis/Harapan?penutup
                       (sebelum  - semasa  - selepas)
4. Kenal pasti format - Laporan
5. Perenggan - Pendahuluan/Isi/Penutup



Latihan Bahagian B
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan. 


1. Kamu telah mengikuti Program Perkhemahan Pasukan Beruniform yang dianjurkan oleh sekolah kamu. Ceritakan pengalaman kamu semasa mengikuti program tersebut.
2. Sekolah kamu telah mengadakan program Hari Kantin baru-baru ini. Kamu ingin berkongsi pengalaman menyertai program tersebut dengan sepupu kamu. 
         Tulis surat kamu itu selengkapnya.
 3. Sekolah kamu telah mengadakan Kempen Keselamatan Jalan Raya di peringkat sekolah. Tulis berita tentang kempen tersebut untuk dimuatkan dalam majalah sekolah.



~  Selamat Mencuba!  ~




Tiada ulasan:

Catat Ulasan