FORMAT PENULISAN BAHAGIAN B
1.JENIS INSTRUMENT - Ujian Subjektif
2.JENIS ITEM - Subjektif / Respon Terbuka
3.BILANGAN SOALAN - 3 soalan- pilih 1 sahaja
4.JUMLAH MARKAH - 30 markah
5.TEMPOH - 40 minit
6.KONSTRUK YANG DITAKSIR - Kemahiran menulis karangan berformat khusus/
berformat biasa.
TEKNIK MENJAWAB SOALAN PENULISAN BAHAGIAN B
1. Baca dan fahami tajuk-tajuk yang diberi.
2. Pilih tajuk karangan yang dikuasai sepenuhnya agar dapat menghuraikan sesuatu tajuk dengan tepat dan padat.
3. Gariskan kata kunci / kehendak soalan yang dipilih.
4. Tentukan format umum atau khusus.
5. Catatkan idea-idea penting yang bersesuaian dengan kehendak soalan.
6. Sediakan rangka karangan agar ideanya tidak berulang.
7. Mula mengarang mengikut format yang betul.
8. Menyemak semula karangan.
CONTOH SOALAN BAHASA MELAYU KERTAS 2
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
1. Pada cuti persekolahan yang lalu, kamu telah mengikuti perkhemahan pengakap
di sekolah kamu. Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu untuk menceritakan
pengalaman itu.
atau
2. Tulis sebuah karangan yang bertajuk "Berkelah".
atau
3. Mulakan cerita kamu dengan perenggan di bawah ini.
Badanku semakin lemah. Aku sudah tidak berdaya lagi. Kepalaku berpinar-
pinar. Tiba-tiba...
1. Idea/isi - Berapa?
2. Menepati tugasan - Sesuai/tidak?
3. Panjang karangan - Jangan kurang daripada 60 patah perkatan.
4. Mematuhi format.
5. Perenggan - Perlu ada dan berapa?
6. Laras bahasa yang bersesuaian.
BAGAIMANA HENDAK MENCARI ISI?
1. APA- Perkara atay peristiwa yang berlaku
2. BILA - Masa dan tempoh masa peristiwa
3. SIAPA - Siapa terlibat/nama/jumlah
4. DI MANA - Tempat peristiwa berlaku
5. MENGAPA - Sebab berlaku
6. BAGAIMANA - Perjalanan aktiviti/urutan cerita
berformat biasa.
TEKNIK MENJAWAB SOALAN PENULISAN BAHAGIAN B
1. Baca dan fahami tajuk-tajuk yang diberi.
2. Pilih tajuk karangan yang dikuasai sepenuhnya agar dapat menghuraikan sesuatu tajuk dengan tepat dan padat.
3. Gariskan kata kunci / kehendak soalan yang dipilih.
4. Tentukan format umum atau khusus.
5. Catatkan idea-idea penting yang bersesuaian dengan kehendak soalan.
6. Sediakan rangka karangan agar ideanya tidak berulang.
7. Mula mengarang mengikut format yang betul.
8. Menyemak semula karangan.
CONTOH SOALAN BAHASA MELAYU KERTAS 2
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
1. Pada cuti persekolahan yang lalu, kamu telah mengikuti perkhemahan pengakap
di sekolah kamu. Tulis sepucuk surat kepada kawan kamu untuk menceritakan
pengalaman itu.
atau
2. Tulis sebuah karangan yang bertajuk "Berkelah".
atau
3. Mulakan cerita kamu dengan perenggan di bawah ini.
Badanku semakin lemah. Aku sudah tidak berdaya lagi. Kepalaku berpinar-
pinar. Tiba-tiba...
KARANGAN BERFORMAT KHUSUS
Berita
Catatan
Laporan
Ucapan
Ceramah
Syarahan
Perbahasan
Dialog
/ Temu Ramah
Surat Kiriman Rasmi
Surat Tak Rasmi
KARANGAN BERFORMAT UMUM
Fakta
Cerita
Situasi
Biografi
Gambaran
Rangsangan
Peribahasa
Autobiografi
Perbincangan
Penerangan
CIRI-CIRI PENULISAN YANG BAIK
1. Berperenggan. (6 perenggan)
2. Selang setiap perenggan.
3. Menepati
format.
4. Kepelbagaian
penanda wacana.
5. Kepelbagaian
imbuhan.
6. Tanda baca yang
betul dan sesuai.
7. Ejaan yang
betul.
8. Tulisan yang
kemas dan jelas.
9. Kosa kata yang
sesuai dan menarik.
10. Ayat gramatis.
PERKARA PENTING KETIKA MENGARANG1. Idea/isi - Berapa?
2. Menepati tugasan - Sesuai/tidak?
3. Panjang karangan - Jangan kurang daripada 60 patah perkatan.
4. Mematuhi format.
5. Perenggan - Perlu ada dan berapa?
6. Laras bahasa yang bersesuaian.
BAGAIMANA HENDAK MENCARI ISI?
1. APA- Perkara atay peristiwa yang berlaku
2. BILA - Masa dan tempoh masa peristiwa
3. SIAPA - Siapa terlibat/nama/jumlah
4. DI MANA - Tempat peristiwa berlaku
5. MENGAPA - Sebab berlaku
6. BAGAIMANA - Perjalanan aktiviti/urutan cerita
FORMAT/RUMUS PENGEMBANG ISI
A) Ayat Topik - Tajuk / Idea utama
B) Ayat Huraian - Apa, Siapa, Bila, Di mana, Mengapa, dan Bagaimana
c) Ayat Contoh(sekiranya perlu) - Contoh yang berkaitan dengan idea dan isi
CONTOH:
Sekolah kamu telah mengadakan Hari Anugerah Kecemerlangan. Guru kelas kamu telah meminta kamu menulis laporan tentang majlis tersebut.
Tulis laporan kamu selengkapnya.
1. Kenal pasti kunci soalan
- Apa kehendak soalan - berformat atau tidak
- Apa yang perlu ditulis
2. Kenal pasti idea / isi
- Ayat utama - Hari Anugerah Kecemerlangan
- Ayat huraian - Hari Anugerah Kecemerlangan Pelajar SJK(C) Chih Mong.
- Bila? 9 November 2012 / 8.00 pagi - 10.00 pagi
3. Siapa - 55 orang murid-murid Tahun 1-6 yang terlibat
Di mana - Dewan sekolah
Mengapa - Meraikan murid-murid yang berjaya dalam pelajaran/aktiviti ko-kurikulum
Bagaimana - Atur cara majlis/Harapan?penutup
(sebelum - semasa - selepas)
4. Kenal pasti format - Laporan
5. Perenggan - Pendahuluan/Isi/Penutup
Latihan Bahagian B
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
CONTOH:
Sekolah kamu telah mengadakan Hari Anugerah Kecemerlangan. Guru kelas kamu telah meminta kamu menulis laporan tentang majlis tersebut.
Tulis laporan kamu selengkapnya.
1. Kenal pasti kunci soalan
- Apa kehendak soalan - berformat atau tidak
- Apa yang perlu ditulis
2. Kenal pasti idea / isi
- Ayat utama - Hari Anugerah Kecemerlangan
- Ayat huraian - Hari Anugerah Kecemerlangan Pelajar SJK(C) Chih Mong.
- Bila? 9 November 2012 / 8.00 pagi - 10.00 pagi
3. Siapa - 55 orang murid-murid Tahun 1-6 yang terlibat
Di mana - Dewan sekolah
Mengapa - Meraikan murid-murid yang berjaya dalam pelajaran/aktiviti ko-kurikulum
Bagaimana - Atur cara majlis/Harapan?penutup
(sebelum - semasa - selepas)
4. Kenal pasti format - Laporan
5. Perenggan - Pendahuluan/Isi/Penutup
Latihan Bahagian B
Pilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
1.
Kamu telah mengikuti Program Perkhemahan Pasukan Beruniform yang dianjurkan oleh sekolah
kamu. Ceritakan pengalaman kamu semasa mengikuti
program tersebut.
2.
Sekolah kamu telah mengadakan program Hari Kantin baru-baru ini. Kamu ingin berkongsi
pengalaman menyertai program tersebut dengan sepupu
kamu.
Tulis surat kamu itu selengkapnya.
3. Sekolah kamu telah mengadakan Kempen
Keselamatan Jalan Raya di peringkat sekolah. Tulis berita
tentang kempen tersebut untuk dimuatkan dalam
majalah sekolah.
~ Selamat Mencuba! ~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan